Welke bank?
Posted 20 July 2009 - 15:53 (#1)
Dec 2007 We gaan voor SA
Jan 2008 Procedure gestart: State Sponsorship subclass 475
13 aug 2008 SA is akkoord!
4 sept 2008 Online DIAC aanvraag ingediend
17 april 2009 VISA toegekend!
19 okt aankomst Adelaide!!!
Posted 20 July 2009 - 16:26 (#2)
ik heb wel gelezen op xpdite ik dacht Markus dat hier al zo,n rekening kan openen [Rabobank]?
groet
Jaap
Posted 20 July 2009 - 16:35 (#3)
Ik ken alleen de commonwealth en daar ben ik goed over te spreken. Ik heb een rondje Australie gedaan en kon overal binnen lopen en werd overal goed geholpen. Ik heb destijds voor de commonwealth gekozen omdat ze overal genoeg ATMs hebben en 'vreemd' pinnen over het algemeen telkens geld kost. Wel betaal je zo'n 4 dollar per maand voor je rekening, maar goed, ik zag net op mijn rabo afschrift dat het hier niet veel anders is...
Ook het internet bankieren vond ik handig, vooral als je op reis bent je je het afschrift (eens in de 3 maanden) mist. Het is niet zo snel als de rabo (waar je gelijk na de transactie al kunt zien waar je ook alweer bent wezen shoppen
Die internet rekening had ook een hogere rente... maar goed, ik heb geen ervaring met ANZ e.d. en ook niet met spaarrekeningen. Loop vooral een bank binnen en zie hoe 'het aanvoelt'.
Succes!
Posted 20 July 2009 - 16:53 (#4)
Welke bank wel, daar kan ik je nog geen advies over geven, moet dat zelf ook nog uitproberen.
Ik heb in Nederland een rekening bij de Rabobank geopend (internet rekening) en laat daar wat geld staan.
De ABN/AMRO en de Postbank/ING zijn gewoon slecht, als je in het buitenland bent.(ervaring)
Bendigo bank in Australia is ook geen aanrader met buitenlandse overschrijvingen (ook ervaring).
Ik ga er vanuit dat de Euro iets stabieler dan de Australische dollar, je mag wel iets meer rente ontvangen, maar als de inflatie meer is ben je dat zo weer kwijt. Blijft natuurlijk koffiedik kijken.
Er zijn al verschillende topics over dit onderwerp op dit forum verschenen, snuffel wat rond. Emigranten die er al een tijdje zitten kunnen je misschien meer advies geven over Australische banken.
groetjes Johan
in Mackay op 09/09/09
Posted 20 July 2009 - 17:27 (#5)
Rente is daar ook niks dus zal weinig uitmaken waar je het laat staan, misschien is AU belasting technisch wat gunstiger.
Wij hebben heel goede ervaring met CBA, stuur een mailtje naar Susan Fan, Susan.Fan@cba.com.au en zij regelt alles voor je. Pasjes liggen klaar als je aankomt, legitimatie meenemen en ze geven je advies over hoe je het beste alles kunt regelen.
Credit card etc., krijg je erbij.
Groetjes,
Johan
08-01-09 Vertrek
15-12-08 Visum Granted
02-12-08 CO
06-07-08 Job offer
01-07-08 2nd interview
24-06-08 1st interview
21-11-07 Indienen visum DIAC
23-10-07 RPL OK
18-09-07 Indienen RPL
26-05-07 Kans beoordeling
29-04-07 1e
Posted 20 July 2009 - 21:04 (#6)
Je kunt beter spijt hebben van de dingen die je gedaan hebt dan van de dingen die je NIET gedaan hebt
Posted 21 July 2009 - 01:18 (#7)
Als ik het geld niet op dat moment op die rekening heb staan (wel op een andere waar je meer spaarrente krijgt) dan wil ik gewoon dat die direct debit afgeketst wordt. Nee, helaas, de ANZ bank kan dit niet doen... Nu zitten we bij de NAB waar we helaas 1 rekening nog steeds hebben met het belachelijke honour fee systeem. Die andere rekening (waar dus de direct debits vanaf gaan) heeft geen honour fee systeem. Hier worden direct debits dus ook afgeketst als er niet voldoende op die rekening staan. In het rare geval je toch een negatief banksaldo (op die rekening) krijgt, dan betaal je alleen de rente over dat negatieve bedrag (wat ook zo is in NL).
Alle banken in Australië hebben op die manier met alle fee's in 2007 of 2008 maar liefst 7 miljard dollar bij elkaar geharkt. Ik vind het grote schoften, maar helaas, ik kan niet zonder omdat ik een klant in het buitenland hebt die mijn facturen betaald. Die kan geen envelop met euro's opsturen.....
Bij de NAB kun je zelfs het innen van de maandelijkse fee voorkomen als je zorgt dat per maand minimaal een X bedrag op die rekening wordt bijgeschreven. Dit mag later ook weer worden afgeschreven als je het overmaakt naar bijv. een spaarrekening. Als je salaris hierop binnenkomt spaar je dus ook weer de normale kosten van een bankrekening uit....De ANZ liet je gewoon elke keer netjes $5,- betalen per maand. (op zich niet zoveel problemen mee, want je neemt immers een dienst af van een bank. Ik heb me persoonlijk enorm gestoord aan de honour fee's).
De St. George adverteert overigens op dit moment ook met kostenloze bankrekeningen. Dus geen fee's meer. Heb niet de "Terms & Conditions" gelezen, dus er zit waars. wel weer een addertje onder het gras, zodat de kans bestaat dat je alsnog honour fees moet betalen als .........
Ik hoor van anderen trouwens weer slechte verhalen over de Commonwealth. (ook over de NAB, onze huiseigenaar is juist weggegaan bij de NAB vanwege bepaalde exorbitante fees op een hypotheekrekening)
Om de rente hoef je het niet te doen. Op dit moment krijgen wij 4,4% op de spaarrekening, maar alleen de eerste 4 maanden (omdat we net de rekening geopend hebben). Daarna zakken we terug naar 2.65% oid.
Overigens: afgeven op banken schijnt iets menselijks te zijn. In Nederland zat ik vanaf mijn geboorte bij de Rabobank. Heb daar persoonlijk altijd prettig gebankierd. Anderen die waren daar weer kwaad weggegaan om het bij de ABN/AMRO (bijv.) nog slechter te treffen. Nu ik hier sinds vorig jaar dan een bankrekening heb in Oz. ben ik het bankenstelsel in Nederland enorm veel meer gaan waarderen. We zeggen wel eens: Als je naar Australië gaat ga je een x aantal jaren terug in de tijd.......en v.w.b. het bankenstelsel klopt dit ook voor de volle 100%
Posted 21 July 2009 - 03:39 (#8)
Kortom: kies gewoon een van de grotere banken en dan bij voorkeur eentje die dicht in de buurt zit van waar je gaat wonen. Dit voor het gemak.
Groetjes,
Rixta
Posted 21 July 2009 - 09:10 (#9)
Veel verschil zul je hier niet vinden.
Oh, en dan heb je natuurlijk nog de Credit Unions....deze zijn 'bijna' banken. Enige nadeel is dat internationaal betalingsverkeer erg moeilijk loopt, omdat ze dat niet zelf mogen en dus via een echte bank moeten gaan (meestal NAB).
Daarnaast kun je een spaarrekening openen, bijvoorbeeld bij de rabobank (raboplus.com.au) of ING (ingdirect.com.au) voor hogere rente. Deze dienen echter gekoppeld te worden aan een betaalrekening. Dus zonder betaalrekening, geen spaarrekening. Ik hou niet zo van vastzetten van geld...met een spaarrekening kunnen je ten allen tijde je geld transferren.
Tenslotte kun je nog kijken naar creditcards.....tja, er zit verschil tussen, maar dat hangt ook sterk af van hoe je ze gebruikt. Als je goed ermee overweg kunt, dan kun je er geld mee verdienen. Daar staat tegenover dat de meeste mensen er geld mee 'verliezen'.
Posted 21 July 2009 - 09:18 (#10)
17-04-2009: I'm officially Australian
04-04-2010: 1ste paard naar nieuwe eigenaar
29-04-2010: Hond voor Rabies geënt
07-05-2010: Huis te koop!
17-08-2010: Permit to Import Canine Reava....Check!
24-10-2010: 2de paard naar nieuwe eigenaar
27-10-2010: Hond al richting Oz vertokken.
06-11-2010: Vertrek!
21-02-2011: Vaste aanstelling bij The Tradies Canberra.
11-02-2012: Getting married to my Ozzie bloke!
"We can not solve the problems that we have created with the same thinking that created them."
Albert Einstein
www.kathydownunder.waarbenjij.nu

Posted 21 July 2009 - 20:20 (#11)
Dec 2007 We gaan voor SA
Posted 25 July 2009 - 01:16 (#12)
Rekenen geen "service" kosten en geven zelfs rente op je daily account.
HSBC heeft veel eigen ATM's in het oosten maar je kan zonder kosten ook pinnen bij ieder Australia Post kantoor, Westpac, St. Georgs en Bank SA.
De meeste Australische banken berekenen "service" kosten (maar verlenen geen service) en geven ook geen rente op je daily account.
Ook pinnen bij een vreemde ATM kan $2 of $3 kosten.
Posted 25 July 2009 - 22:57 (#13)
ik heb 10+ jaren bij de postbank gezeten, dat was verschrikkelijk.
Zit nu al een aantal jaren bij de Rabo, en vind het fantastisch.
Ik houd dan ook mijn rabo rekening aan als ik naar oz ga.
Ik kan in principe alles online regelen, en voor de zekerheid maak ik mijn zus rekeninghouder.
momenteel ben ik van plan om mijn vermogen bij de rabo op te bouwen, maar moet me er nog in verdiepen...
(inflatie, rentestanden, belastingtechnisch, etc...)
heb toen in oz een half jaartje bij National gezeten, en vond de service erg matig... maar dat was bij een lokale vestiging dus niet representatief
19-02-2009 - Skillz assessed door ACS
20-02-2009 - IELTS gehaald (7,5)
15-04-2009 - 175 aangevraagd
Posted 29 July 2009 - 01:05 (#14)
Posted 10 August 2009 - 10:45 (#15)
ING fee-free account covers all ATM fees
Article from: The Sunday Mail
By Nick Gardner
August 09, 2009 01:30am
* ING account waives all ATM charges
* Company says fees aren't necessary
* 'It will put pressure on big four banks'
MILLIONS of Australians will have access to completely free banking following the launch of the country's first fee-free transaction account.
The revolutionary "Orange Everyday" account from ING Direct will cover the fees for using rival banks' ATMs, giving customers free access to every cash machine in Australia.
There are no overdraft fees, no exception fees – even if you breach your account's limits – and no monthly account fee.
Experts say the account could revolutionise banking in Australia and may force the big four to follow suit.
"This will put enormous pressure on the other banks and could force charges down across the board," said Christopher Zinn of Choice, the consumer group.
ING Direct, which already has 1.25 million Australian customers in its mortgage and savings accounts, said the new offering showed how badly Australian bank customers have been ripped off, and insists it is not necessary to charge fees to make a profit.
Instead, the company will make its money on the margin between the interest rate it pays (in this case, zero) and the return it can achieve by investing that money elsewhere.
Note: Wat men er hier niet bij zegt is dat deze rekening pas in 2010 voor nieuwe klanten beschikbaar komt. Voor bestaande klanten later dit jaar (2009).
Posted 10 August 2009 - 11:33 (#16)
Weet iemand misschien of je nederlandse ING account kan overzetten naar OZ account? ING is 1 groot bedrijf natuurlijk, zou handig kunnen zijn. Zeker nu ik lees dat ze best groot aan het worden zijn.
Dec 2007 We gaan voor SA
Posted 11 August 2009 - 00:45 (#17)
Wij zitten bij Westpac, en komt goed op me over, de pas die we hebben is een betaalpas voor in de winkels maar ook voor internet shopping, is wel zo handig, het gaat dan wel van je eigen normale rekening af, het is in die zin geen creditcard.
Westpac is samengegaan met St George, dus bij deze 2 kun je dan gratis uit de muur pinnen, bij de andere zit er dan weer een bijdrage aan vast, dat vind ik ook wel handig van deze bank, dat je 2 keuzes hebt bij een bank te pinnen.
Posted 11 August 2009 - 02:40 (#18)
Posted 11 August 2009 - 03:33 (#19)
Er zijn banken die minder slecht zijn voor klanten dan andere banken.....maar goed???
Posted 11 August 2009 - 04:14 (#20)
manlief werkt bij de rabo, dus de mannen zijn een beetje collega eigenlijk wel dus he.
hebben ze geen plek voor hem in Sydney, wil nog steeds je buuf wel zijn.

Help

RSS Feed