Jan H., on 23 July 2010 - 12:20, said:
Je kunt rustig door reizen met het visum van je oude paspoort, ik heb dat al met 3 opeenvolgende paspoorten gedaan, dus steeds het "oudste" paspoort met visumsticker meenemen, ik heb ze gewoon aan elkaar geniet. (vraag maar na bij het consulaat).
In de regel ga ik zo,n 15 x per jaar naar het buitenland, nooit problemen gehad.
Het oude paspoort wordt door het consulaat verknipt en ongeldig gemaakt behalve de bladzijden waar je visa in hebt.
Ja, je kunt altijd een nieuwe sticker halen bij de emigratie, maar dat kost je een halve dag en ik geloof zoiets van 300 dollars terwijl je paspoort dan hooguit 4 en half jaar geldig is. Het is toch totaal geen moeite om die twee paspoorten van 100 gram aan elkaar te nieten en mee te nemen?
Je dient wel een afspraak te maken met het consulaat en ter plekke maken ze een hele mooie foto van je.
Cheers
Jan
Hoi Jan

,
Ik moet wel even reageren hoor, ik moest zo lachen, ja inderdaad een PRACHTIGE FOTO!!!!! Ik zie er 20 jaar ouder uit en jammer dat mijn bezemsteel er niet op past hahahaha. Zo PRACHTIG is die foto, was die van jou ook zo MOOI

.
PS Afspraak maken met consulaat, geld meenemen (in Brisbane kon je niet pinnen NL, dus contant, wat je betaalt is afhankelijk van de huidige wisselkoers), ze maken prachtige foto's zoals Jan al zei. Je schrijft daar ter plekke je adres op de envelop waar ze je paspoort in terugsturen en ze sturen ook je oude terug. Aangetekend is dat en ja dat mag, want de NL wet maakt een uitzondering wat dat betreft voor mensen als ons. Dus in persoon aanvragen, en je hoeft het dan niet in persoon af te halen. Het zou ca 3 weken duren en wij hadden na 2 weken de boel al weer netjes terug. Wij laten ook geen nieuw duur visumstickertje erin zetten, want het visum in ons oude paspoort is gewoon geldig.
groetjes Miranda