Hoi,
Wij wonen nu ruim 3 jaar in Sydney en wil ook graag even iets toevoegen...geen bangmakerij maar gewoon omdat wij hier ook al eens onze neus gestoten hebben....
De regelingen omtrent een huis kopen veranderen hier regelmatig en wij zijn ong een half jaar geleden ook naar Mortgage Choice geweest om te kijken wat onze opties zijn; eerst was het 5% van de aankoopsom zelf inleggen, een week later moest je al 10% zelf inleggen via sparen en dus inderdaad geen som geld wat op je rekening is gestort, weer een week later moest je alweer minimaal 1 jaar bij dezelfde werkgever in dienst zijn. Mortgage Choice zelf zei dat het nu eenmaal heel wisselend is qua voorwaarden hier. Onze ervaring is dat het hier wel degelijk moeilijker is om een eigen huis te kopen...als je een huis van
$ 500000 wil kopen (wat een normale prijs is voor een normaal huis in onze omgeving), moet je dus minimaal $ 25000 eigen geld inleggen plus minimaal 1 jaar in dienst zijn bij dezelfde werkgever. Ik heb via via ook gehoord dat dat nu inmiddels 20% is, of het waar is weet ik niet, maar dan is dat dus al $ 50000, wat toch wel een heel groot bedrag is (voor ons tenminste).
Verder is mijn man in deze 3jaar al 1 keer ontslagen zonder echte reden, was timmerman en het ging hier slechter en toen hebben we bij Centrelink nagevraagd wat onze opties voor een uitkering waren (1e 2jr heb je sowieso nergen recht op), maar dan moet de partner, ik dus, wel heel weinig verdienen wil je van hun iets krijgen. In Nederland krijg je m.i. altijd een uitkering, ongeacht of de partner werkt (correct me if I'm wrong), maar hier kijken ze naar het gezamelijke inkomen en zoals ik al zei, dan moet je echt heel weinig verdienen wil je iets krijgen.
Maar on the bright side: als jouw man Australisch is zijn er meer opties, want dan zouden zijn ouders garant kunnen staan mochten jullie iets willen kopen dus das een stuk makkelijker!!
Qua huren kunnen ze je op elk moment een brief sturen dat je eruit moet binnen 60 dagen...hebben wij ook al een keer meegemaakt dus huren biedt hier lang niet zoveel zekerheid als in Holland. Ook moet je hier voor elke spijker aan de muur schriftelijk toestemming vragen, schilderen naar eigen smaak mag ook zomaar niet en als je huisdieren hebt, wordt het je vaak errug moeilijk gemaakt want het is maar zelden 'pets allowed' en als het allowed is, heb je vaak ouwe afgedankte huisjes
Niet om pessimistich te doen, want het is een geweldig land waar we nog elke dag met veel plezier wonen, maar dit is een realistisch beeld als je in Zuid Sydney woont, en daar vroeg je om toch,
Succes en ga ervoor, want het is zekerrrrrrrrrrrr de moeite waard!!
groetjes
10-12 IELTS- test....ook voor mij begint de actieve deelname nu....
23-12 geslaagd voor de IELTS-test
14-03-06 visumaanvraag ontvangen
mei 2006 medical Maastricht
8 nov 06 Visa Granted
21-01-2007 vertek naar Sydney...spannend!!